Zanim zamontujesz

Przed podjęciem decyzji o zamontowaniu instalacji gazowej pojawia się zwykle wiele pytań i wątpliwości. Naszym celem jest odpowiedź na chociaż część z nich.

Na samym początku musimy się zdecydować, jakiego typu instalację chcemy zamontować. Zależeć to będzie w dużym stopniu od marki i modelu naszego samochodu. Nie ufajmy „fachowcom”, którzy oferują nam instalację starszej generacji (ale za to dużo tańszą) niż powinna być zastosowana, proponując wymianę plastikowego kolektora naszego samochodu na metalowy (nie tylko kolektor jest narażony na uszkodzenia w starych typach instalacji, ale również obudowa filtra powietrza czy przepływomierz). Bądźmy też ostrożni, jeśli oferuje się nam w przypadku samochodu z katalizatorem zastąpienie elektroniki sterującej emulatorem, bo możemy być pewni, że będą problemy z instalacją, a może też z rejestracją instalacji bez wymaganego elementu.

Dobrze jest zasięgnąć opinii innych użytkowników samochodowych instalacji gazowych lub poszperać trochę na forach internetowych. Musimy mieć świadomość, że oszczędności poczynione przez wybór instalacji, która nie jest dedykowana dla naszego auta bardzo szybko pochłoną naprawy, wyższy koszt eksploatacji (przy instalacjach starszych generacji spalanie jest wyższe), a na dodatek samochód traci więcej na mocy (przy instalacjach IV generacji – tzw. sekwencyjny wtrysk gazu – straty mocy są praktycznie niezauważalne – jest to ok 3%).

Następnie trzeba podjąć decyzję co do wyboru warsztatu, któremu zlecimy wykonanie adaptacji naszego auta na gaz. Jest to ważna decyzja, bo niewłaściwie zamontowana, nawet najlepsza instalacja, będzie źródłem stresów, ciągłych wizyt w warsztacie, a więc zarówna straty czasu jak i pieniędzy. Oczywiście, zawsze się może zdarzyć, że w instalacji zamontowanej w najlepszym nawet zakładzie pojawią się usterki, ale możemy oczekiwać, że w takim przypadku zostaną sprawnie usunięte.

Życzę Państwu udanych wyborów i zadowolenia z jazdy na gazie,
Andrzej Rygielski